Viisi vinkkiä työhaastatteluun

Mestareille myönnettiin Kauppalehden Menestyjät -sertifikaatti.
Näiden viiden vinkin avulla työhaastattelusta voi suoriutua melko mallikkaasti.

Miten käyttäydyn työhaastattelussa?

Työhaastattelu on melko jännittävä tilanne. Vaikka olisi käynyt useammassakin haastattelussa, on jokainen aina vähän erilainen. Työhaastatteluun voi ja kannattaa kuitenkin valmistautua hyvin.  Näiden muutaman pikku niksin avulla työhaastattelusta voi suoriutua melko mallikkaasti:

 

  1. Ota selvää. Vaikka kyseessä olisi henkilöstövuokrausyritys, kuten Mestarit Henkilöstöpalvelu, ja toimeksiantaja ei olisikaan tiedossa, on hyvä tehdä vähän taustatutkimusta. Kannattaa siis etukäteen selvittää, mihin firmaan on hakemassa töihin. Yrityksen nettisivuilta sekä hakukoneista löytyy usein riittävästi informaatiota.
  2. Muista käytöstavat. Tule ajoissa paikalle puhtaana ja siististi pukeutuneena. Ensivaikutelma on tärkeä, vaikka se ei toki olekaan kaikki kaikessa. Esittele siis itsesi reippaan kädenpuristuksen saattelemana.
  3. Näytä kiinnostuksesi. Kun ennen työhaastattelua etsit tietoa yrityksestä, mieti valmiiksi muutamia kysymyksiä, jotka voit esittää haastattelutilanteessa. Tämä osoittaa potentiaaliselle työnantajalle, että olet perehtynyt asiaan.
  4. Ole oma itsesi ja tuo rohkeasti esiin vahvuuksiasi. Työhaastattelussa on oleellista olla rehellinen, suoraselkäinen oma itsensä.  On kuitenkin tärkeää myös kertoa omista vahvuuksistaan. Niitä kannattaa vähän etukäteen pohtia ja miettiä, miten vahvuuksiaan voi tuoda hienovaraisesti esille ja mitkä ovat relevantteja juuri tämän työtehtävän kannalta.
  5. Selvitä jatkoaikataulu. Oman mielenrauhasi kannalta on hyvä idea työhaastattelun päätteeksi kohteliaasti tiedustella, milloin mahdollisesta valinnasta tiedotetaan sekä ilmoitetaanko, mikäli sinua ei ole valittu.

 

Jaa tämä artikkeli

Lisää artikkeleita